In ontwikkeling


Zeeg 520 
de opvolger van de Zeeg 480

Zo goed als klaar is inmiddels onze demo Zeeg 520 wat de opvolger is van de Zeeg 480.
De  Zeeg 520 is iets langer en gaat verder verschillen door een iets luxere uitvoering wat zich onder andere uit in bergmogelijkheden in de luchtkasten en bergschapjes onder de gangboorden.
In de plaats van het steekzwaard van de Zeeg 480 is de Zeeg 520 uitgevoerd met een ophaalbaar midzwaard. De standaard tuigage is weer het eenvoudige maar effectieve loggerzeil (balanced lug), maar we gaan voor deze boot ook een torentuig met fok ontwikkelen.
Om de prijs aantrekkelijk te houden is de boot verder sober maar functioneel uitgevoerd.
Desalniettemin is het een mooi scheepje om te zien met prima zeileigenschappen.
De prijs van de zeilklare uitvoering zal ca. € 13.750,= gaan bedragen.

Vanaf het najaar is de demo Zeeg 520 klaar en beschikbaar voor proefvaarten.
Maar nu al is de boot te zien in onze werkplaats en over enkele dagen in het water.


Zeilsloep ZS 740

RS 740 rev loggertuig RS 740 rev loggertuig mb

In het najaar van 2016 hebben we voor een roeisloepvereniging uit Franeker een 6-riems roeisloep ontwikkeld en gebouwd. De lijnen van deze boot zijn gebaseerd op de traditionele boten van de Faeröer en  de Shetland eilanden.
Tijdens de bouw ontstond al gauw het idee om deze boot ook in een zeil uitvoering te gaan bouwen.
De boot kan uiteindelijk als roeisloep of zeilsloep, maar ook in een gecombineerde roei/zeil uitvoering  worden geleverd.

Omdat roeiboten door spierkracht worden voortbewogen, is het belangrijk dat met zo weinig mogelijk  kracht toch een flinke snelheid bereikt kan worden. Daarvoor is een langgerekt onderwaterschip  met vloeiende lijnen nodig. Uitgevoerd als zeilboot heeft zo’n licht lopende romp dan genoeg aan een relatief klein zeiloppervlak.
De zeilsloep krijgt een traditionele tuigage met een enkele ongestaagde mast en een loggerzeil van ca. 14.25 m2. Er is ook een tweemast uitvoering mogelijk  met een bezaantje van 2,9 m2. De tuigage wordt zo uitgevoerd dat zeilend gereefd  en ontreefd kan worden.
In de kuip komt een zwaardkast waarin een geballast midzwaard dat met behulp van een liertje verticaal in hoogte versteld kan worden. Bij deze constructie is sprake van een kleine zwaardkast die in de kuip weinig ruimte inneemt.
De combinatie van deze tuigage met een laag zeilpunt en het effectieve geballaste  zwaard zorgen voor een veilige , weerbare boot met perfecte zeileigenschappen.
Een buitenboordmotor kan in de kuip in een bun geplaatst worden.
Alle uitvoeringen zijn goed trailerbaar achter een middenklasse auto en zijn na tewaterlating snel zeilklaar te maken.

De boot wordt gebouwd in 4 mm aluminium en heeft onder het voor-en achterdek ruime luchtkasten, waardoor de boot in volgelopen toestand met het laagste punt van de boorden ruim boven water blijft.
Standaard wordt de boot van buiten behandeld met 5 lagen Hempel epoxy coating.
De zeiluitvoering krijgt houten bankjes, helmstok en vlonders.
De rondhouten worden standaard in aluminium uitgevoerd.
Kijk voor meer informatie over de roei uitvoering bij “Roeisloepen”.

Specificaties zeiluitvoering

  • lengte over stevens                  740      cm
  • breedte                                     202      cm
  • diepgang                                  30/110  cm
  • gewicht midzwaard ca.            100         kg
  • gewicht zeilklaar ca.                 650        kg
  • zeiloppervlak                            14,25/17,15 m2
  • bouwmateriaal                         4 mm aluminium AlMg4.5Mn

Voorlopige prijsindicatie

  • casco zeiluitvoering vanaf                    €  15.750,=
  • zeilklaar vanaf                                       €  22.450,=

Prijzen zijn incl. btw en onder voorbehoud